OK. Direct uit de startblokken... Ik neem op geen enkele manier de credits voor deze mod, het werk, het onderzoek en de inspanning zijn allemaal gedaan door leden van F150Forum. Ik neem ook geen verantwoordelijkheid als je problemen hebt met je AC... Dit is een mod van "Uw kilometerstand kan variëren, gebruik op eigen risico". Een van onze eigen forumleden, JJM, krijgt de eer voor het vinden van de thread daar. Ik besloot hier een gids te maken, zodat niemand ernaar hoefde te zoeken. De originele thread is hier te vinden Compressor cycling fix - Ford F150 Forum - Community of Ford Truck Fan.
OK. Dus... mijn 2013 met auto AC-systeem in AZ. Ik dacht dat het oké was... blies 47,9 graden na ongeveer 25 minuten rijden, werd nooit kouder dan dat. Maar AZ is een staat van 115 graden.... Ik dacht dat het best wel goed was.
Dan komt JJM met de vermelding van een mod om het kouder te maken.... Ik vroeg om de link, wilde dit lezen (ik los problemen op en repareer machines van miljoenen dollars voor halfgeleiders voor mijn levensonderhoud... waar fouten potentieel miljoenen dollars kosten... Ik ben heel voorzichtig).
Een diepe duik in de thread (en andere threads die daarin gelinkt zijn) deed me geloven dat de monteurs, de "shade tree testers" en andere algemene gebruikers hun huiswerk hadden gedaan. Deze mod gaat achter de cycli van de compressor van de PCM aan, gebaseerd op de temperatuur van de verdamperthermistor, wiens taak het is om ervoor te zorgen dat de verdamper niet bevriest en om een beter brandstofverbruik mogelijk te maken. Er is ofwel een grote verscheidenheid aan verkeerd ingestelde thermistors, of Ford heeft een zeer gezonde foutmarge ingebouwd op basis van de veelheid aan klimaten waarin uw truck zich kan bevinden (mijn persoonlijke mening).
Start hem en controleer de temperaturen. Binnen 15-20 minuten rijden moet je je oorspronkelijke temperatuur zijn gepasseerd en 7-10 graden kouder zijn geworden. Let op!!! Te koud en je verdamper zal bevriezen en mogelijk je Freon vervuilen, dus idealiter moet je op dit punt tussen de 36-40 graden zitten. Als het kouder is, voeg dan weerstand toe. Als het warmer is, verwijder dan weerstand…. Elke truck zal hier anders op reageren en het is aan JOU om ervoor te zorgen dat het goed is….
OK. Dus... mijn 2013 met auto AC-systeem in AZ. Ik dacht dat het oké was... blies 47,9 graden na ongeveer 25 minuten rijden, werd nooit kouder dan dat. Maar AZ is een staat van 115 graden.... Ik dacht dat het best wel goed was.
Dan komt JJM met de vermelding van een mod om het kouder te maken.... Ik vroeg om de link, wilde dit lezen (ik los problemen op en repareer machines van miljoenen dollars voor halfgeleiders voor mijn levensonderhoud... waar fouten potentieel miljoenen dollars kosten... Ik ben heel voorzichtig).
Een diepe duik in de thread (en andere threads die daarin gelinkt zijn) deed me geloven dat de monteurs, de "shade tree testers" en andere algemene gebruikers hun huiswerk hadden gedaan. Deze mod gaat achter de cycli van de compressor van de PCM aan, gebaseerd op de temperatuur van de verdamperthermistor, wiens taak het is om ervoor te zorgen dat de verdamper niet bevriest en om een beter brandstofverbruik mogelijk te maken. Er is ofwel een grote verscheidenheid aan verkeerd ingestelde thermistors, of Ford heeft een zeer gezonde foutmarge ingebouwd op basis van de veelheid aan klimaten waarin uw truck zich kan bevinden (mijn persoonlijke mening).
- Meet uw temperaturen:
- Zorg voor de nauwkeurigheid van de temperatuursonde. Ik gebruikte een vleesthermometer die ik "kalibreerde" door hem in een glas ijswater te steken... 32,6 graden Fahrenheit was nauwkeurig genoeg voor mijn tests.
- Meet de temperaturen bij de ventilatieopening met de ventilator op 100% en 50%. Minimaal 30 minuten rijden om ervoor te zorgen dat uw resultaten kloppen.
- Als de temperatuur hoger is dan 45 graden Fahrenheit, bent u wellicht een geweldige kandidaat voor deze mod
- Als de temperatuur kouder is dan 42 graden, zou ik best blij zijn en doorgaan!
- Als u besluit door te gaan, zijn de kosten en materialen vrij goedkoop. Gebaseerd op de gegevensverzameling op de andere site en de mijne, ligt de sweet spot tussen 330 en 400 K-Ohm weerstand. Uw kilometerstand kan hierop variëren, dus verschillende leden hebben een rheostaat geprobeerd, zodat ze de benodigde weerstand kunnen aanpassen. Ik koos voor een 360K-Ohm weerstand, D-Sub crimp mannelijke pinnen en wat krimpkous… de totale investering was $8,52….. Dat komt omdat ik ook 20k-ohm weerstanden kocht voor het geval ik het totale aantal wilde verhogen (niet gebruikt)
- Voor mijn eerste test heb ik letterlijk een weerstand in de stekker geklemd (foto's staan hieronder), dit werkte prima, maar ik wist dat hij eruit zou komen…..
- Gecrimpte pinnen, 2 stukken krimpkous geknipt. Verhit. Klaar…
- Het dashboardkastje wordt hiervoor "verlaagd"… zie foto's, super eenvoudig. Maak het gewoon leeg voordat je het doet LOL.
- De stekker bevindt zich direct boven de verdamperbox, hij is vastgeklikt. Je ziet een kleine witte stekker die je kunt samendrukken, dan komt de lijn naar beneden.
- Plaats de weerstand in de stekker zoals op de foto's te zien is…. Als je de D-sub mannelijke pinnen hebt gebruikt, moet hij goed passen, geen beweging.
- Plaats de kabelboom terug in zijn houder en installeer het dashboardkastje opnieuw.
Start hem en controleer de temperaturen. Binnen 15-20 minuten rijden moet je je oorspronkelijke temperatuur zijn gepasseerd en 7-10 graden kouder zijn geworden. Let op!!! Te koud en je verdamper zal bevriezen en mogelijk je Freon vervuilen, dus idealiter moet je op dit punt tussen de 36-40 graden zitten. Als het kouder is, voeg dan weerstand toe. Als het warmer is, verwijder dan weerstand…. Elke truck zal hier anders op reageren en het is aan JOU om ervoor te zorgen dat het goed is….