F150 Ecoboost Forum banner

Hoe je de airco kunt aanpassen om KOUDER te blazen

2 reading
194K views 163 replies 68 participants last post by  shybra74  
#1 ·
OK. Direct uit de startblokken... Ik neem op geen enkele manier de credits voor deze mod, het werk, het onderzoek en de inspanning zijn allemaal gedaan door leden van F150Forum. Ik neem ook geen verantwoordelijkheid als je problemen hebt met je AC... Dit is een mod van "Uw kilometerstand kan variëren, gebruik op eigen risico". Een van onze eigen forumleden, JJM, krijgt de eer voor het vinden van de thread daar. Ik besloot hier een gids te maken, zodat niemand ernaar hoefde te zoeken. De originele thread is hier te vinden Compressor cycling fix - Ford F150 Forum - Community of Ford Truck Fan.

OK. Dus... mijn 2013 met auto AC-systeem in AZ. Ik dacht dat het oké was... blies 47,9 graden na ongeveer 25 minuten rijden, werd nooit kouder dan dat. Maar AZ is een staat van 115 graden.... Ik dacht dat het best wel goed was.

Dan komt JJM met de vermelding van een mod om het kouder te maken.... Ik vroeg om de link, wilde dit lezen (ik los problemen op en repareer machines van miljoenen dollars voor halfgeleiders voor mijn levensonderhoud... waar fouten potentieel miljoenen dollars kosten... Ik ben heel voorzichtig).

Een diepe duik in de thread (en andere threads die daarin gelinkt zijn) deed me geloven dat de monteurs, de "shade tree testers" en andere algemene gebruikers hun huiswerk hadden gedaan. Deze mod gaat achter de cycli van de compressor van de PCM aan, gebaseerd op de temperatuur van de verdamperthermistor, wiens taak het is om ervoor te zorgen dat de verdamper niet bevriest en om een beter brandstofverbruik mogelijk te maken. Er is ofwel een grote verscheidenheid aan verkeerd ingestelde thermistors, of Ford heeft een zeer gezonde foutmarge ingebouwd op basis van de veelheid aan klimaten waarin uw truck zich kan bevinden (mijn persoonlijke mening).

1. Meet uw temperaturen:
    1. Zorg voor de nauwkeurigheid van de temperatuursonde. Ik gebruikte een vleesthermometer die ik "kalibreerde" door hem in een glas ijswater te steken... 32,6 graden Fahrenheit was nauwkeurig genoeg voor mijn tests.
    2. Meet de temperaturen bij de ventilatieopening met de ventilator op 100% en 50%. Minimaal 30 minuten rijden om ervoor te zorgen dat uw resultaten kloppen.
    3. Als de temperatuur hoger is dan 45 graden Fahrenheit, bent u wellicht een geweldige kandidaat voor deze mod
    4. Als de temperatuur kouder is dan 42 graden, zou ik best blij zijn en doorgaan!
  2. Als u besluit door te gaan, zijn de kosten en materialen vrij goedkoop. Gebaseerd op de gegevensverzameling op de andere site en de mijne, ligt de sweet spot tussen 330 en 400 K-Ohm weerstand. Uw kilometerstand kan hierop variëren, dus verschillende leden hebben een rheostaat geprobeerd, zodat ze de benodigde weerstand kunnen aanpassen. Ik koos voor een 360K-Ohm weerstand, D-Sub crimp mannelijke pinnen en wat krimpkous… de totale investering was $8,52….. Dat komt omdat ik ook 20k-ohm weerstanden kocht voor het geval ik het totale aantal wilde verhogen (niet gebruikt)
  3. Voor mijn eerste test heb ik letterlijk een weerstand in de stekker geklemd (foto's staan hieronder), dit werkte prima, maar ik wist dat hij eruit zou komen…..
    1. Gecrimpte pinnen, 2 stukken krimpkous geknipt. Verhit. Klaar…
  4. Het dashboardkastje wordt hiervoor "verlaagd"… zie foto's, super eenvoudig. Maak het gewoon leeg voordat je het doet LOL.
  5. De stekker bevindt zich direct boven de verdamperbox, hij is vastgeklikt. Je ziet een kleine witte stekker die je kunt samendrukken, dan komt de lijn naar beneden.
  6. Plaats de weerstand in de stekker zoals op de foto's te zien is…. Als je de D-sub mannelijke pinnen hebt gebruikt, moet hij goed passen, geen beweging.
  7. Plaats de kabelboom terug in zijn houder en installeer het dashboardkastje opnieuw.

Start hem en controleer de temperaturen. Binnen 15-20 minuten rijden moet je je oorspronkelijke temperatuur zijn gepasseerd en 7-10 graden kouder zijn geworden. Let op!!! Te koud en je verdamper zal bevriezen en mogelijk je Freon vervuilen, dus idealiter moet je op dit punt tussen de 36-40 graden zitten. Als het kouder is, voeg dan weerstand toe. Als het warmer is, verwijder dan weerstand…. Elke truck zal hier anders op reageren en het is aan JOU om ervoor te zorgen dat het goed is….

#4 ·
-58's, Wagner, Solo, aFe, Livewire, LET Tuned!

#8 ·
Er is een reden waarom ze de temperatuur die uit de ventilatieopeningen komt, beperken. Je beschadigt uiteindelijk de airconditioning en/of bevriest gewoon de spiraal en krijgt er geen lucht meer uit als je hem zo koud laat draaien voor langere tijd. In huishoudelijke airconditioners willen we een temperatuurverschil van 18-20 graden van binnenkomende naar uitgaande lucht en meer dan dat haalt de warmte er niet uit of bevriest de spiraal. Ik weet dat de auto-industrie iets anders is, maar als een spiraal onder het vriespunt komt, verandert hij in een groot blok ijs.

#9 ·
Er is een reden waarom ze de temperatuur die uit de ventilatieopeningen komt, beperken. Je beschadigt uiteindelijk de airconditioning en/of bevriest gewoon de spiraal en krijgt geen lucht meer uit de airco als je hem zo koud laat draaien voor langere tijd. In huishoudelijke airconditioners willen we een temperatuurverschil van 18-20 graden van binnenkomende naar uitgaande lucht, en meer dan dat haalt de warmte er niet uit of bevriest de spiraal. Ik weet dat de auto-industrie iets anders is, maar als een spiraal onder het vriespunt komt, verandert hij in een groot blok ijs.
Daarom moet je de ventilatietemperaturen meten... testen met de Ford diagnose software toonden aan dat de pcm de compressor bijna evenveel cycluseerde als standaard als je hoge 30's / lage 40's nastreefde... een paar mensen gingen naar lage 30's en bevroren hun cores...

#13 ·
Ik bekijk deze mod. Mijn airconditioning is op zijn best matig. Ik ben er nog nooit van onder de indruk geweest, behalve als ik hem aanzet en het buiten 78° is.
Het lijkt er inderdaad op dat de compressor te snel uitschakelt.

• Like
Reactions: Ducatti20
#14 ·
Bedankt Ducatti

Ik heb die threads een of twee keer bekeken, maar heb nooit de tijd gehad om ze in detail door te nemen.

Kan niet wachten om dit te proberen, samen met het isoleren van de paar blootliggende AC-leidingen onder de motorkap.

• Like
Reactions: Ducatti20
#16 ·
Ik was ook niet tevreden met de airconditioning in mijn vrachtwagen. Een 330K weerstand geĂŻnstalleerd. Ventilatortemperatuur voor de modificatie was 43F, na 36,5F. Buitentemperatuur was 84F (geparkeerd in de oprit). De ventilator stond op stand 2, recirculatie was uit en max air was uit. Zal het een paar dagen proberen (het zou warmer moeten worden). Bedankt OP voor de write-up. Gebruikte de link om erachter te komen hoe ik de stekker van de bovenkant van de luchtbox kan verwijderen (witte lipje aan de onderkant, wie wist dat!).

#17 ·
Ik woon in Houston, dus het is nu 95+ graden buiten en een zeer hoge luchtvochtigheid. Ik heb een weerstand van 1 M toegevoegd om te voorkomen dat de doos bevriest en om ervoor te zorgen dat de compressor zou cycleren. Ik maakte een weerstand van 750k en de temperaturen werden te laag, rond de 40*, dit is te laag als het vochtig is in uw omgeving... Ik ging van 51* naar 42-44 met de 1M en ben geen problemen tegengekomen...

• Like
Reactions: ianbentley
#20 · (Edited)
Bedankt voor het nemen van de meerdere AC-threads (vooral die met een miljard pagina's) en het samenvatten in één enkele post. Het helpt echt om de onnodige info eruit te filteren.

Ik denk dat het een goed idee zou zijn om te vermelden dat mensen hun Freon-niveaus moeten controleren voordat ze deze hack proberen. Dat zou hun oorspronkelijke probleem kunnen zijn.

#21 ·
Ik meld me terug na een week gebruik.... Tot nu toe geen problemen, de airco blaast nog steeds in de 36-37 graden range. Ik vind het fijn dat mijn truck de hitte iets beter aankan dan voorheen en mijn airco-stoelen worden nu echt koud. Blij blij blij!

#23 ·
Waar is de beste plek om de onderdelen te krijgen die nodig zijn om dit te maken? Radio Shacks zijn overal in mijn omgeving gesloten...
Elke elektronicawinkel zou hebben wat je nodig hebt, weerstanden zijn spotgoedkoop....

#26 ·
Ik ga mijn 15 controleren, het is niet slecht sinds we net de voorruit hebben getint (de rest van de truck is al gedaan met keramiek) met keramische tint die enorm helpt. Ik doe altijd 70 zodat het de zichtbaarheid niet beĂŻnvloedt, maar gewoon helpt alle warmte te blokkeren.
Zwarte truck, zwart interieur in AZ = superduper heet.

#27 ·
Ik ga mijn 15 controleren, het is niet slecht aangezien we net de voorruit hebben getint (de rest van de truck is al gedaan met keramiek) met keramische tint wat enorm helpt. Ik doe altijd 70 zodat het de zichtbaarheid niet beĂŻnvloedt, maar gewoon helpt alle warmte te blokkeren. Zwarte truck, zwart interieur in AZ = superduper heet.
Ik ben geĂŻnteresseerd in uw resultaten, de andere groep mensen is van mening dat de 2015+ een PCM-wijziging heeft die de compressor meer laat circuleren... waardoor de airco koeler wordt.

#29 ·
Hallo, ik heb een 470k geplaatst en ik krijg een ventilatietemperatuur van ongeveer 33 graden. Ik ben in de war, moet ik mijn weerstand verhogen tot ongeveer 580k of verlagen om die temperatuur op te voeren tot ongeveer 40 graden? Bedankt.
Wat waren je initiële temperaturen? Je zult de weerstand moeten verhogen om de temperatuur warmer te krijgen, ik zou hem persoonlijk niet op 33 graden laten draaien.

#31 ·
Haha. Dit draadje is geweldig. Wie zegt dat je een dealer nodig hebt!

#33 ·
Hallo allemaal, Digitaltrucker hier van F150. Ik wilde één ding wat verder uitleggen. Wat je hier doet, is weerstand toevoegen aan de temperatuursensor die in de spoel wordt gestoken. Door weerstand toe te voegen, misleidt het systeem om te denken dat de spoel warmer is dan hij is. Vandaar dat hij langer koelt.

Voor velen met slecht presterende aircosystemen verlaagt deze work-around je ventilatietemperatuur en verstevigt hij ook je schakelpunten. De meesten met problemen zien hun trucks schakelen aan de lage kant op 42 en aan de hoge kant op 46. Dit is veel te lang en zal je truck nooit koelen.

Weet alsjeblieft dat deze systemen op deze manier zijn ontworpen en dat ze dit naar verluidt hebben gedaan om aan de brandstofnormen te voldoen. Deze slecht presterende systemen hebben geen laag freon!

Op mijn persoonlijke truck, niet de donortruck waarnaar ik in de post verwijs, heeft de dealer mijn spoel vervangen omdat de sensor, via IDS, een zeer breed schakelbereik aangaf. De enige manier om de sensor te vervangen, is om de spoel te vervangen. Het had weinig tot geen effect op het systeem.

Een ander probleem is dit, de sensor zou het systeem moeten schakelen tussen 36-38 graden, volgens Ford-ontwerp. Dat doen ze niet.

Deze work-around werkt heel goed en heeft de hete zomer in Houston heel goed te doen gemaakt! Lagere temperaturen en vochtigheid en het komt dicht in de buurt van het verwijderen voor de winter.

Mijn vrouw lacht me uit, haar Edge vriest haar uit en ze moet hem op 74 zetten!

#34 ·
Hallo allemaal, Digitaltrucker hier van F150. Ik wilde één ding wat verder uitleggen. Wat je hier doet, is weerstand toevoegen aan de temperatuursensor die in de spoel wordt gestoken. Door weerstand toe te voegen, misleidt het het systeem en denkt het dat de spoel warmer is dan hij is. Vandaar dat hij langer afkoelt.

Voor velen, met slecht presterende aircosystemen, verlaagt deze work-around uw ventilatietemperatuur en verstevigt hij ook uw cyclische punten. De meesten met problemen zien hun vrachtwagens schakelen aan de lage kant op 42 en aan de hoge kant op 46. Dit is veel te lang en zal uw vrachtwagen nooit koelen.

Weet alsjeblieft dat deze systemen op deze manier zijn ontworpen en dat ze dit naar verluidt hebben gedaan om aan de brandstofnormen te voldoen. Deze slecht presterende systemen hebben geen laag freon!

Op mijn persoonlijke vrachtwagen, niet de donorvrachtwagen waarnaar ik in de post verwijs, heeft de dealer mijn spoel vervangen omdat de sensor, via IDS, een zeer breed cyclisch bereik aangaf. De enige manier om de sensor te vervangen, is door de spoel te vervangen. Het had weinig tot geen effect op het systeem.

Een ander probleem is dit: de sensor zou het systeem moeten laten schakelen tussen 36-38 graden, volgens Ford-ontwerp. Dat doen ze niet.

Deze work-around werkt zeer goed en heeft de hete zomer in Houston zeer doenlijk gemaakt! Lagere temperaturen en vochtigheid en het komt dicht in de buurt van het verwijderen voor de winter.

Mijn vrouw lacht me uit, haar Edge bevriest haar en ze moet hem op 74 zetten!
Welke waarde weerstand heb je parallel aan je temperatuursensor geplaatst?

Verzonden vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk

#36 · (Edited)
Ik gebruik 470k en het werkt geweldig. Houdt de temperatuur rond de 40 graden bij de ventilatieopening. De belangrijkste reden om een 470k te gebruiken was dat ze op Amazon worden verkocht, goedkoop en snel verzonden worden. Anderen gebruiken 350k-370k met koudere resultaten. Ik ben begonnen met 1M en het deed niet veel. Ik heb hieronder een link naar de 470k geplakt.

#38 ·
Duw je de weerstand gewoon in met de andere draden? Maakt het uit aan welke kant de gekleurde banden (op de weerstand) zitten ten opzichte van de plugdraden in de plug?
Het erin duwen zou de technische term zijn... Ik geef de voorkeur aan "proppen". LOL... Ja, steek hem er gewoon in. Als je alleen een weerstand gebruikt, kan hij er echter uitvallen, vandaar dat ik de uiteinden erop heb gezet... Het maakt geen verschil in welke richting je hem installeert.

#40 ·
Sorry dat ik een oud draadje ophaal... Ik vroeg me af of deze weerstanden 1/4 watt of 1/2 watt zijn? Ik kocht in februari een 2013 Platinum Screw en wist niet dat de airco niet erg koel was toen ik hem kocht. Nu het warmer is... nou ja, je weet wel. Bedankt bij voorbaat voor alle hulp.
Weerstanden zijn 1/4 watt..

#41 ·
Oh, en ik heb dit weer geĂŻnstalleerd voor de AZ-zomers... Blaast weer 36 graden... geweldig!

#43 · (Edited)
Ik vroeg me af wanneer dit draadje weer omhoog zou komen.

Eindelijk besloten om een vleesthermometer te gaan halen en mijn temperaturen te controleren.

Laagste wat ik kreeg met MAX AC was midden 44 na bijna 60 minuten rijden en de omgevingstemperatuur was slechts in de bovenste 70's...

Net vandaag een 500k Ohm Pot opgehaald. Zal terug posten met mijn resultaten.

#44 ·
Ik ben dol op mijn ijskoude airconditioning hier in de zomer van AZ, dat is zeker Trev. Gekocht bevriest me uit de truck, ik merk dat ik de temperatuur verhoog als de truck is afgekoeld in plaats van hem gewoon op maximale airco te laten staan.