F150 Ecoboost Forum banner
Status
Not open for further replies.

Foutcode P0131 direct na het opstarten????

2 reading
93K views 24 replies 7 participants last post by  El Kabong  
#1 ·
Oké, als de vrachtwagen lang stilstaat, start ik hem en dan geeft hij de code. Vanmorgen merkte ik dat hij het doet nadat hij ongeveer een minuut heeft gelopen, en dan, als het klinkt alsof de ventilatoren uitschakelen, hoor ik een klap uit de motorruimte en verschijnt de code. Zou dit een solenoid kunnen zijn die afsluit, ik heb geen idee.

Save
#2 ·
Het zou fijn zijn als Ops ook een definitie/beschrijving zouden toevoegen van de code die ze hebben opgehaald... op deze manier verwacht je niet dat mensen het eerst opzoeken... niet iedereen kent alle codes uit hun hoofd... iemand kan het zich herinneren uit persoonlijke ervaring, maar het zou nog steeds helpen:cool:

Save
#3 ·
Het geluid dat u hoort, is normaal. Voor zover ik weet, staat bij een koude start de Bypass Valve vrij open, evenals de wastegates, omdat de motor bij een koude start in een hoog stationair toerental draait. Dan, als de motor een bepaalde temperatuur bereikt en het toerental daalt, hoort u de klap van de bypassklep. Of het zou de wastegate kunnen zijn. Ik ben vergeten welke. Punt is, het is normaal.

Wat de code betreft.....

P0131 FORD - O2 Sensor Circuit Low Voltage Bank 1 Sensor 1
Mogelijke oorzaken:
Defecte voorste verwarmde zuurstofsensor Bank 1
Voorste verwarmde zuurstofsensor Bank 1 harnas is open of kortgesloten
Slechte elektrische verbinding van de voorste verwarmde zuurstofsensor Bank 1
Onjuiste brandstofdruk
Defecte brandstofinjectoren
Luchtlekken in de inlaat
Uitlaatgaslekken

Technische opmerkingen:
Het vervangen van de O2-sensor 1 lost het probleem meestal op

Wanneer wordt de code gedetecteerd?
Het spanningssignaal van de sensor is lager dan de opgegeven tijd.

Mogelijke symptomen:
Motorlampje AAN (of Service Engine Soon waarschuwingslampje)
Hoge brandstofconsumptie
Overmatige rook uit de uitlaat

P0131 Ford Beschrijving De voorste verwarmde zuurstofsensor (of O2-sensor 1) wordt in het uitlaatspruitstuk geplaatst. Hij detecteert de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen in vergelijking met de buitenlucht. De verwarmde zuurstofsensor 1 heeft een gesloten buis van keramisch zirkoniumoxide. Het zirkoniumoxide genereert een spanning van ongeveer 1 V in rijkere omstandigheden tot 0 V in armere omstandigheden. Het signaal van de verwarmde zuurstofsensor 1 wordt naar de Engine Control Module (ECM) gestuurd. De ECM past de injectiepulsduur aan om de ideale lucht-brandstofverhouding te bereiken. De ideale lucht-brandstofverhouding treedt op in de buurt van de radicale verandering van 1 V naar 0 V.

Lees meer: https://www.engine-codes.com/p0131_ford.html

::EDIT::
Met andere woorden, uw voorste O2-sensor aan de passagierskant, het dichtst bij de turbo, krijgt een lage spanning. Hoogstwaarschijnlijk is deze defect en moet hij worden vervangen, maar het wordt aanbevolen om de bovenstaande informatie te gebruiken om het exacte probleem te diagnosticeren voordat u er gewoon onderdelen op gooit.

• Like
Reactions: GearHead_1
Save
#4 ·
Bedankt Gremlin...geweldig antwoord....het helpt iedereen;) Ik suggereerde min of meer aan de OP om precies te doen wat je deed...er is altijd een geweldige beschrijving van de storing, diagnostische aanbevelingen en mogelijke oplossingen in de volgorde van dingen die je moet doen als je wat onderzoek doet. Dan.....als je naar het forum komt, kun je precies plaatsen wat je hebt...EN....dan wat van die dingen je zelf hebt gedaan om het probleem te verhelpen. In plaats van een code en een mogelijke beschrijving te hebben en te verwachten dat iemand zich uitspreekt over hoe het te repareren zonder eerst zelf moeite te doen...IMHO:cool:

Save
#5 ·
Ja, bedankt Gremlin en Red, ik was meer bezorgd over het geklunk dat ik hoorde en of de twee gerelateerd waren. Ik heb het onderzoek naar de code gedaan.

Save
#6 ·
Het zou fijn zijn als mensen iedereen lieten weten wat een persoon al heeft gedaan om het probleem op te lossen ... inclusief de wetenschap dat een persoon de code en beschikbare info heeft onderzocht ... helpt iedereen gewoon in plaats van te gissen. Bespaart u tijd omdat ze de lijst als suggesties zullen doorlopen en hen ook tijd besparen als het al is bereikt. IMHO

Save
#7 ·
Hallo mensen, erg goed gelezen op deze thread. Mijn 2013 (108k mijl) begon een tijdje geleden deze code te gooien en ik verving de bank 1 sensor 1 O2 sensor en het was geen probleem. Ik gebruikte mijn SCT tuner om het motorlampje te resetten en het leek allemaal goed. Vanmorgen naar mijn werk gereden (30 mijl) geen problemen. Ging lunchen en een paar boodschappen doen en boem het is terug. Ik heb alle luchtinlaatverbindingen gecontroleerd en alles ziet er goed en strak uit. Ik denk dat mijn vraag is of ik het nu naar de dealer moet brengen om de injectoren en de brandstofdruk te laten controleren of wat mijn volgende aanpak moet zijn.

#8 ·
Hé jongens, erg goed gelezen op deze thread. Mijn 2013 (108k mijl) begon een tijdje geleden deze code te gooien en ik verving de bank 1 sensor 1 O2 sensor en het was geen probleem. Ik gebruikte mijn SCT tuner en om het motorlampje te resetten en het leek allemaal goed. Vanmorgen naar mijn werk gereden (30 mijl) geen problemen. Ging lunchen en een paar boodschappen doen en boem het is terug. Ik heb alle luchtinlaatverbindingen gecontroleerd en alles ziet er goed en strak uit. Ik denk dat mijn vraag is of ik het nu naar de dealer moet brengen om de injectoren en de brandstofdruk te laten controleren of wat mijn volgende aanpak moet zijn
Ik zou eerst op zoek gaan naar een uitlaatlek. Mogelijk heeft u een lek bij de turbo of bij het uitlaatspruitstuk waar deze op de kop aansluit. Als uw vrachtwagen een vorm van verlengde garantie heeft, zou ik hem naar de dealer brengen. Zo niet, probeer dan eerst naar het lek te zoeken en ga van daaruit verder.

Save
#11 ·
Oké, een update over mijn problemen... de bovenste O2-sensor aan de bestuurderskant vervangen en het hielp niet, het knalt nog steeds, ik ga vanavond een harde reset op de ECM uitvoeren en kijken wat er gebeurt. Gremlin, als Daugherty de bout aan de passagierskant had gebroken, zou dat dan geen bank 2 sensor 1 zijn voor de bovenkant van de passagierskant? Ook lijkt het bij mij alleen te gebeuren nadat hij een paar uur heeft gestaan en de truck loopt soepel, zelfs met het lampje aan, ik ga misschien naar de dealer.

Save
#24 ·
Ok, een update over mijn problemen...vervangen van de bovenste O2-sensor aan de bestuurderskant en het hielp niet, het knalt nog steeds, ga vanavond een harde reset op de ECM doen en kijken wat er gebeurt. Gremlin, als Daugherty de bout aan de passagierskant had gebroken, zou dat dan bank 2 sensor 1 zijn voor de bovenkant van de passagierskant? Ook lijkt het bij mij alleen te gebeuren nadat hij een paar uur heeft stilgestaan en de truck loopt soepel, zelfs met het lampje aan, ik ga misschien naar de dealer.
<—123
<—456
Ontstekingsvolgorde 142536

#12 ·
Nee...Bank 1 is Cilinder 1.... onze vrachtwagens cilinders 1, 2, 3, aan de passagierskant van voor naar achter......bestuurderskant 4, 5, 6, van voor naar achter...cilinder 6 links/bestuurderskant het dichtst bij het schutbord.

Save
#13 ·
Rood, alles wat ik hierover heb gelezen, zei dat O2-sensor 1 bank 1 de bestuurderskant voor de kat is, en bank 2 de passagierskant zou zijn, of P0151? Heb ik net de verkeerde verdomde sensor vervangen?

Save
#18 ·
Rood, alles wat ik hierover heb gelezen, zei dat O2-sensor 1 bank 1 de bestuurderskant voor de kat is, bank 2 de passagierskant of p0151? Heb ik net de verkeerde verdomde sensor vervangen?
Het is heel eenvoudig om erachter te komen. Trek een van de sensoren los en kijk welke code er verschijnt. Dat geeft 100% zekerheid over welke bank welke is.

• Like
Reactions: bespurcell
Save
#14 ·
Save
#15 ·
Oké, maar O2-sensoren zijn bank 1 links (bestuurder) en bank 2 rechts (passagier). Dit is echter geen probleem met misfires.

Save
#16 ·
Nou, dat is niet mijn begrip, bank 1 is cilinder 1, maakt niet uit welk deel...kan verkeerd zijn???? Zo heb ik het altijd geïdentificeerd:cool:

Save
#17 ·
Ok...wat heb je nog meer nodig???? Er zijn een heleboel sites die hetzelfde zeggen.:cool: Zuurstofsensorlocaties

• Like
Reactions: noodles
Save
#19 ·
Bank 1 is de passagierszijde van de motor. Cilinder 1 is de eerste aan die kant, het dichtst bij de voorkant. Bank 2 is de bestuurderszijde.

• Like
Reactions: RedRooster
Save
#20 ·
Bedankt jongens, Noodles - Ik dacht erover na om dat gisteravond te doen. Ik zal echter moeten wachten tot dit weekend. Ik zal de bevindingen plaatsen als ik ze heb.

Save
#21 ·
Oké heren, ik ga hier wat moeten eten, Red en Gremlin, ik heb de oude van de bestuurderskant gebruikt en aan de passagierskant geïnstalleerd en tot nu toe is het al een paar dagen codevrij. Bedankt voor de hulp.

Save
#22 ·
Shzt gebeurt....het enige dat telt is dat het gerepareerd is....hopelijk....goed werk....tenminste een dealer heeft het niet gedaan:cool:

Save
#23 ·
Mooi, hopelijk geen codes meer. Nooit.

Save
Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.